Østrogendominans

 
Progesteron-nivået synker opptil 75 % mellom alderen 35-50 år
 
 

Hormoner i ubalanse

Østrogendominans i kroppen føles ikke bra, og noen av de mest vanlige symptomene er vektoppgang, væskeansamling, ømme bryster, dårlig sirkulasjon og frossenhet.

Det er normalt at hormonproduksjonen endrer seg når vi blir eldre, og fra 35 årsalderen forandres produksjonen drastisk. Mellom 35 og 50 år synker progesteron-produksjonen med cirka 75%, mens østrogenproduksjonen avtar med cirka 35%.

Ved østrogendominans kan østrogennivået være lavt, normalt eller høyt. Det som forårsaker at vi får disse symptomene er at progesteronnivået er for lavt sammenlignet med østrogenet. Slik at progesteronet ikke klarer å balansere effekten av østrogenet.

Vektoppgang

Østrogendominans kan svekke både binyrenes og skjoldbruskkjertelens funksjoner, som kan være årsak til bl.a vektproblematikk og væskeansamling. Dette skjer fordi progesteronet som har en vanndrivende effekt, er blitt redusert i nivå.

Progesteron hjelper kroppen å bruke fettet som energi, mens østrogen øker kroppens evne til å lagre fett. Ytterlige årsak til vektøkning kan også være betennelse i kroppen. Progesteronet har en betennelsesdempende effekt, så ved mangel på hormonet øker altså risikoen for betennelser.


Symptomer på østrogendominans:

pms, hevelser, søvnløshet, lavt blodsukker, vektøkning, lavt stoffskifte, humørsvigninger, lav sexlyst, hodepine, allergier, kalde hender og føtter, uregelmessig mens


Naturlige perparater

Det finnes flere ulike kosttilskudd på markedet, og det er her jeg vil foretrekke å se på bio-identiske produkter. Dette er preparater som har samme molekylstruktur som kroppens egne hormoner. Det utføres stadig mer forskning på bioidentiske hormoner, som kan gi fordeler med å lindre symptomer på en trygg og effektiv måte. Syntetiske hormoner har den ulempen at de kan gi visse uønskede effekter og bivirkninger.

Med riktig mat kommer du langt

Det er viktig at kroppen får den næringen den trenger, for jo bedre mat du spiser, desto mindre symptomer kan du få, når du går igjennom hormonforandringer.

Velg matvarer som reduserer risiko for betennelse, insulinresistens og vektøkning:

- matvarer med lav GI (glykemisk indeks), for å holde blodsukkeret stabilt.

- middelhavskost med mye plantebasert mat, belgfrukter, oljer, nøtter og gode proteinkilder som fisk og fjærkre.

- tarmstyrkende mat som sikrer en god tarmhelse

Spis mer av dette:

  • gode proteinkilder som fugl, kalv, lam, vilt, egg, linser, quinoa, chiafrø, peanøttsmør og belgfrukter

  • fet fisk som makrell, sild og sardiner

  • alle typer skalldyr

  • MASSE grønnsaker i alle farger. Fokuser gjerne ekstra på de grønne som grønnkål, rosenkål og brokkoli

  • Sunne fettsyrer som nøtter, oliven, avokado, extra virgin olivenolje, linfrøolje, kokos- og sesamolje

  • Noe frukt, som ikke påvirker blodsukkeret for mye, som eple og pære. Mango, papaya og ananas kan også brukes i matlagingen, godt for fordøyelsen

  • Bær med mye C-vitamin som bringebær, blåbær, nyper og kirsebær

  • Syrnede meieriprodukter som naturell yoghurt, kefir og oster

  • Fermenterte grønnsaker som surkål, kimchi og syrnede grønnsaker

  • Nøtter i alle varianter. Velg usaltede som eks valnøtter, paranøtter, mandler, hasselnøtter og cashewnøtter

  • Friske urter og krydder som mynte, basilikum, oregano, rosmarin, gurkemeie, karri og ingefær

Med hormonell balanse kan du oppnå en bedre helse, velvære og et godt humør

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Progesteronet har en betennelsesdempende effekt, så ved mangel på hormonet øker altså risikoen for betennelser.